Home sweet home

4 september 2023 - Coevorden, Nederland

Hoi,

Vrijdag 1 september stond al een beetje in het teken van afscheid nemen, vanmorgen gingen we met Serena en Santiago traditioneel theedrinken met vrienden Joe en Kelly, was erg gezellig met kleine theekopjes en de hele morgen heet water op de Chinese thee schenken in een klein theepotje. We beleefden weer dat theedrinken hier echt een beleving en cultuur is. Cesar kwam later, was eerst naar squashen geweest. Terug bij Cesar en Serena zagen we vanaf 44 hoog honderden vissersboten voorbijvaren, 1 september is de feestelijke start van het nieuwe visseizoen! Vandaag nog veel gespeeld met Santiago en gewandeld met Elena.

Serena’s vader kwam ondertussen met de bus terug van het dorp Dandong, waar hij de buren dagenlang heeft geholpen met de perzikenpluk, hij had vele kilo’s ingevroren vis bij zich, afkomstig daar uit de rivier, veel komkommers en doppinda’s, allemaal eigen oogst. Hij had deze dag een lange rit achter de rug, hij kreeg noodles te eten, traditie voor weer een veilige thuiskomst!

Vanavond was er weer een mooie verrassing voor ons, een afscheids-bbq, Henry heeft kikker gegeten, ik hoorde opeens Kwaak, ook slakken en larven stonden op het menu!  Ook heel origineel bedacht waren de afbeeldingen op de muur van de Broken Bridge en het begin van de Muur in Dandong geschilderd, waar wij allebei geweest zijn. Henry kreeg nog een voetbalshirt van Dalian en een badlaken als souvenir.

8 vrienden hebben ons later uitgezwaaid, in oktober komen er 5 voor zaken naar Europa, en natuurlijk komen ze ook Dalerpeel onveilig maken. We hebben beloofd dat we met hun een dag gaan fietsen en voor hun gaan koken en ze gaan voor ons dumplings maken!

Zaterdag 2 september voor de laatste keer genoten van de zonsopkomst boven de Gele Zee, nog weer een verrassing voor ons bij vrienden op een dakterras, een erg warme dag, dus goed insmeren en hoed en pet op onze bol.

Voor Santiago en andere kinderen was er een zandbak en springkussen, we konden deze dag alvast weer wat wennen aan Westers eten, want er stond o.a. kaas, worst, stokbrood en brie op tafel, de gastvrouw kwam uit Rusland en de gastheer uit Zambia, aan het eind van de middag kwam het moment om ons uit te zwaaien, mooi om te zien hoe mensen uit verschillende culturen vrienden zijn.

Hierna onze koffers tevoorschijn gehaald en de vele cadeau’s geprobeerd een plek te geven!  Toen voor de laatste keer ons bekende weggetje gelopen naar Cesar en Serena’s huis, waar Serena’s moeder dumplings voor ons gemaakt had, (eten voor een veilige thuiskomst) ook hebben we vis, doppinda’s en perzik uit Dandong gegeten. Nog even genieten vanaf 44 hoog van veel verlichte vissersboten voor hun huis. Later al slenterend voor de laatste keer door de parkachtige omgeving van de coumpound op weg naar ons tijdelijke onderkomen. De puntjes op de i gezet qua inpakken, nog even DvhN lezen, toen kwam er bericht om 22.15 uur dat onze vlucht vertraagd is, we hadden 2 keuzes: of maandag vertrekken of morgenvroeg anderhalf uur vroeger met een andere vlucht, we kozen voor het laatste.

Zondag 3 september we stonden om 04.15 uur naast ons bed, Cesar haalde ons op voor een ontbijt bij hun thuis, toen met z’n vieren naar het vliegveld, opeens stond Wang Peng voor de auto en ging ons mee uitzwaaien, bij het inchecken bleek dat onze bagage niet automatisch doorvloog naar Amsterdam omdat we een andere vlucht hadden, we moesten onze koffers in Shanghai zelf ophalen en opnieuw inchecken. Protesten van Serena en Wang Peng mochten niet baten, ook hier bleek weer waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? Ons stressgehalte was hoog, op het laatste moment kregen we doorgang via de VIP-ingang! Precies op tijd ons vliegtuig gehaald, was even peentjes zweten! Om 07.45 uur zagen we de bergen en Gele Zee onder ons verdwijnen. Het afscheid was met gemengde gevoelens, erg chaotisch en gehaast door de problemen met onze koffers, Serena heeft heel erg haar best voor ons gedaan, Santiago zou meegaan om ons uit te zwaaien, maar door de wijziging van tijd lieten ze hem lekker slapen, gauw nog even een kus gegeven, gisteren spelend met een vliegtuigje, dan zei hij: opa, oma, vliegtuig naar Evi. Elena heeft gelukkig nog geen weet van ons vertrek. 2 uur later kregen we vaste grond onder de voeten op het immens grote vliegveld van Shanghai. Serena had ons veel tips meegegeven, als er moeilijke vragen voor ons kwamen, konden ze haar bellen. Eerst de metro opzoeken om naar onze bagage te gaan, daarna zoeken om in te checken bij China Eastern. Hierna kwam er een probleem op ons pad, met Wechat scannen voor Corona, de vragen kwamen in het Chinees, met telefonische hulp van o.a. Cesar en Serena erbij hebben we dit opgelost, toen door de immigratiedienst, ging ook veel voorspoediger dan op de heenweg, toen door de douane en daarna met de metro naar de gate. We hadden al een hele trip achter de rug en waren 2 1/2 uur verder, even later konden we ons vliegtuig al in, pppfffffff. De achterblijvers hebben erg in spanning gezeten of wij het allemaal zouden redden op dit zo grote vliegveld in Shanghai, maar we did it! Wij hadden stoelen met extra beenruimte, met dank aan Serena. Veel daglicht vandaag, want we vlogen 6 uur terug in de tijd.

Tenslotte:

13 juni j.l. vertrokken we op weg naar een nieuw avontuur, de afgelopen tijd hebben we een kijkje kunnen nemen in het leven van onze (klein)kinderen en hebben ervaren dat hun leven in China goed is.

3 september in China uitgezwaaid door Cesar, Serena en Wang Peng en vele uren later in Nederland weer binnengehaald door Martijn, Julia en Evi.

Met een dubbel gevoel teruggevlogen naar de ene kant van de wereld en in gedachten vaak aan de andere kant van deze aardbol en nu weer gestaag verder met de reis door ons leven! Bij thuiskomst bloemen in een schoon huis, en een verzorgde tuin, erg lief van Martijn, Inge, Milan, Luca, Julia en Evi😘 Na meer dan 24 uur wakker geweest te zijn, hebben we onze reis voortgezet in dromenland. Door deze reisblog hebben we jullie een beetje meegenomen naar het Verre Oosten met z’n heel andere cultuur en gewoonten.

Dank voor de leuke reacties en welkom aan de Vlonder, kunnen we Chinese thee drinken haha, koffie kan ook☕️

再见 (zài jiàn) oftewel tot ziens!

Henry en Anky

1. Jacob:
    4 september 2023
    Je kan wel zeggen op z’n zachtst gezegd een bijzondere reis. Jij bedankt voor je verslagen. Leuk om jullie reis zo ook een beetje mee te beleven. Nu eerst even bijkomen en nagenieten, denk ik.
  2. Hillie:
    4 september 2023
    Anky, bedankt voor je verhalen, leuk om te
    Lezen hoe de mensen in China leven.
  3. Henk en Marleen:
    4 september 2023
    Heel fijn dat jullie terugreis ondanks wat strubbelingen toch goed verlopen is. En dan nu al weer een verslag van de laatste dagen. Fijn om te lezen!!
    Welkom thuis en bedankt voor het delen van jullie reis!!
  4. Riky Nevels:
    4 september 2023
    Bedankt voor jullie mooie verhalen. Een hele belevenis. Weer thuis komen is ook weer fijn.
    Lekker nagenieten.
  5. De terVeentjes:
    4 september 2023
    Het mooie van reizen is weer veilig thuis komen!
    Bedankt voor de prachtige verhalen, voor jullie goed om te zien dat Cesar, Serena, Santiago en Elena een goed en gelukkig leven hebben zover weg van het mooie Peel!
    Geniet nog wat na....groetjes!
  6. Gerda Mager:
    4 september 2023
    Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt, wij hebben genoten van de verslagen. Nu heerlijk bijkomen in je eigen huis. Is vast weer even wennen. Tot 16 september 🙋‍♀️
  7. Gert en Mirjam:
    4 september 2023
    Fijn dat jullie weer veilig zijn thuis gekomen. Bedankt voor alle mooie en indrukwekkende verslagen. En zeker een dubbel gevoel met kinderen en kleinkinderen zo ver uit elkaar, fijn dat je een kijkje in hun leven hebt mogen maken en weet dat het ze goed gaat.
  8. Jeannet:
    4 september 2023
    Fijn dat jullie veilig thuis zijn gekomen na deze indrukwekkende reis.Wij hebben mooie verhalen gelezen.Bedankt hiervoor
  9. Jan Stroeve:
    5 september 2023
    Fijn dat jullie weer gezond thuis zijn aangekomen.
    Bedankt voor de fantastische reisverhalen.
    Van genoten.
    Ik kom gauw een keertje lang(aan)
  10. Klaas Veldhuis:
    20 september 2023
    Wat leuk dat we met jullie mee mochten op deze enerverende reis. Welkom thuis in Dalerpeel City!