Week 8/9 Dalian

7 augustus 2023 - Dalian, China

Hoi allemaal,

Zondag 30 juli, we weten ook de oorzaak van de urenlange vertraging op het vliegveld 2 dagen geleden, dat kwam door een tyfoon die over het oosten van China woedde, het natuurgeweld heeft voor flinke overstromingen en aardverschuivingen gezorgd, wij vlogen naar het noord-oosten, gelukkig hebben wij er weinig van meegekregen. We hadden vandaag een relaxte dag spelen met Santiago, voorlezen en een eind langs zee gewandeld.

‘s middags uit eten met vriendinnen van Serena, ik kwam erachter dat de batterij van m’n telefoon leeg was, nu kun je hier overal een powerbank huren, je scant en betaalt eerst met de QR-code, er wordt borg ingehouden voor het geval je de powerbank mee naar huis neemt, bij het terugplaatsen van de powerbank in het oplaadstation krijg je de borg weer terug en dan wordt de tijd verrekend hoeveel je voor je peut in de telefoon gebruikt hebt. We komen het fenomeen powerbank huren overal tegen in China, in restaurants, stations, supermarkten, op straat, en iedereen maakt er gebruik van.

Voor ons blijft het betalingsverkeer hier erg lastig, omdat we geen inwoners zijn, hebben we geen bankaccount, dus met onze creditcard/bankpas kunnen we hier weinig beginnen en contant geld accepteren ze bijna niet, dus elke keer een gepuzzel voor ons, gelukkig hebben we Cesar en Serena vaak in onze nabijheid en we komen er samen wel uit!

Maandag 31 juli met z’n tweeën de berg weer beklommen, temperatuur van 28 graden, mooi om te zien allerlei dierenafbeeldingen op de rotsen, het was een hele klim, maar goed voor onze conditie. Om 16.00 uur Santiago van school gehaald en doorgereden naar het strand waar we met elkaar een tent opgezet hebben, zijn nog in de Gele Zee geweest en later met veel mensen gebarbecued met uitzicht op de mooi verlichte brug. Bij zo’n bbq worden er veel zeevruchten zoals garnalen, zeeslakken, krabben, inktvissen, kreeften, mosselen, oesters en zeewier (en onbekende dingen voor ons) gegeten, hamburgers doen ze hier niet op de bbq. Vaak moeten we aan Serena vragen wat het is. Henry probeert de meeste dingen, ikke niet alles! In de Chinese cultuur is het onbeleefd om eten of drinken te weigeren, dus ik doe (op mijn manier haha) wel mijn uiterste best en doe zo beleefd mogelijk!

Dinsdag 1 augustus zijn we met z’n allen naar de kapper geweest, door de taalbarrière konden we geen laatste nieuwtjes uitwisselen, Serena was onze tolk, de haren worden hier voor en na de knipbeurt gewassen, na het knippen waren we dik tevreden! Voor 5 personen waren we 30 euro kwijt.

We maken hier vaak gebruik van tolwegen, de tol wordt via een electronisch systeem via je tolpas betaald, (het systeem scant kaartje aan je voorruit) je hoeft dus niet te stoppen, wat ging het vroeger heel anders als wij met onze vouwwagen in Frankrijk een tolweg naderden: stoppen, contant betalen en weer optrekken! China heeft het grootste netwerk van tolwegen ter wereld.

‘s Avonds kregen we herkenbaar eten: kommetje rijst en zuurkool met spek/vlees, de smaak was wel anders dan wij gewend zijn, maar toch: het was zuurkool! Ikzelf eet hier bijna geen vlees of iets dergelijks, Henry wel haha! Kommetje rijst eten we al zonder problemen leeg met onze eetstokjes.

Woensdag 2 augustus, met Cesar zijn we aan zee geweest bij “Klein Venetië “, het water was helderblauw, de lucht had dezelfde kleur, gevoelstemperatuur 35 graden. ‘s Middags hebben we gezwommen in de Gele Zee, voor het huis, de watertemperatuur was 24 graden, eerst moesten we over dikke keien en stenen klauteren voordat we ons werkelijk in het water konden laten zakken. Met dit warme weer zien we veel volwassen mannen lopen in hun blote buik, ze rollen hun shirts op tot boven hun buik, zo wandelen, eten en winkelen ze, met de blote (dikke, dunne, of harige) buik ongegeneerd te kijk. Ze worden “Beijing belly” genoemd.

Donderdag 3 augustus lazen we in het DvhN over het regenachtige weer in Nederland, door de regen kunnen de boeren niet oogsten, problemen met het combinen en hier zien we elke dag stalletjes met watermeloenen, druiven, perziken, kersen, blauwe bessen, vers van het land, wat toch een verschil op deze aardbol, wij de hele dag binnen de airco aan, als we naar buiten gaan gelijk het zweet in onze bilnaad, vanmorgen al wandelend met Elena in de kinderwagen  (35 graden) naar bistro Chez Moi (bij mij thuis) gegaan, cappuccino +. puddingbroodje besteld en contant afgerekend. Europees zaakje met Europese muziek en Europese lekkernijen en niet onbelangrijk: we konden zelf betalen!

In de namiddag naar een bbq bij vrienden geweest, dit was op een dakterras op 31ste verdieping, prachtig uitzicht over de zee en aan de andere kant over de stad, Cesar heeft z’n drone nog even het luchtruim in laten gaan en mooie beelden gemaakt van de stad Dalian, we waren hemelsbreed (over het water) maar 6 km van ons onderkomen verwijderd, maar met de auto hebben we er een uur over gedaan om thuis te komen. Je mag hier vrij met je drone de lucht in, al griezelt het ons soms wel toe, tussen al die hoge gebouwen. Postpakketjes worden hier ook met een drone afgeleverd.

Vrijdag 4 augustus een hete tropische relax-oppasdag met de bijna 3-jarige Santiago, Nederlands praten en liedjes zingen, hij begrijpt ons goed en wij begrijpen z’n Chinese gebabbel ook steeds beter! bellenblazen, ijsje eten, spelen met brandweer- en politiewagen, boven de 35 graden, ‘s avonds naar zee en nog steeds warm!

Zaterdag 5 augustus weer met de wandelwagen naar zee, onderweg kwamen we een zelfrijdende elektrische bus tegen, (dus zonder chauffeur) er zijn sensoren en camera’s aan elke zijde, die het gedrag van de bus en de veiligheid registreren en monitoren. We hebben nog maar eens goed gekeken, maar er zat werkelijk geen chauffeur in haha. Bij de zee aangekomen kregen we, zo vanuit het niets, een tropische stortbui over ons heen, we wisten niet hoe snel we een veilig onderkomen moesten zoeken, we hebben bijna een uur met vele Chinezen onder gammele zeiltjes doorgebracht. Toen de hemelsluizen zich boven ons weer wat sloten, hebben we de terugweg aanvaard, zeiknat kwamen we thuis, we vonden het heerlijk en de temperatuur van deze dag ook, 28 graden!

Voor ‘s avonds werden we uitgenodigd voor een verjaardagsfeest in “Klein Venetië”, we begrepen het niet helemaal, want we hadden al eerder deze verjaardag gevierd, maar we kwamen er achter dat men in China een andere jaartelling heeft, zij maken gebruik van de oosterse maankalender ook wel lunar kalender genoemd, dus het is hier traditie om je geboortedag te vieren volgens “onze” kalender en nog weer te vieren volgens de oosterse kalender. Er werd een grote verjaardagstaart aangesneden met de wens: Veel Rijkdom (vinden wij niet zo belangrijk) i.p.v. van harte gefeliciteerd.

Zondag 6 augustus bij het wakker worden door Santiago en door de zonnestralen weer een hete dag in het vooruitzicht. Met uitzicht op strand en zee zien we dat veel mensen zich beschermen tegen de felle zon, we vinden het een gek gezicht dat vooral dames zich bedekken met een soort badmuts die alles behalve ogen, neus en mond bedekt, ook zien we dit in winkelstraten. We zien hier allerlei maskers die het gezicht beschermen, het schoonheidsideaal voor de vrouw is hier zo blank mogelijk, ik doe hier niet aan mee met m’n bruine koppie, wel een grote hoed op en Henry een pet op als we ons buiten wagen. De badmuts (in mooie felle kleuren) die het gezicht bedekt noemen ze “Facekini” ‘s.

Maandag 7 augustus Vandaag met Cesar en Serena naar een groothandel geweest voor inkopen, door de tyfoon en vele regens is er grote schade aangericht aan de rijstvelden, dus de komende weken weinig rijst in de winkels en de prijzen schieten omhoog. Cesar en Serena hebben voor de zekerheid 20kg rijst in geslagen.

Tot de volgende keer!

1. De terVeentjes:
    7 augustus 2023
    Zooo, wat weer een prachtige verhalen, belevenissen en gezelligheid. Mooi dat jullie zoveel beleven met kids en kleine kids. Veel plezier nog in de hitte, bij de gele zee en met het bijzondere eten....( wij eten vanavond een gehaktbal met sperziebonen en nieuwe aardappels). Groetjes
  2. Nicoline:
    7 augustus 2023
    Wat weer ontzettend leuk, de belevenissen in het verre China.
    hier is het herfstachtig. Je kunt het niet voorstellen, de grote verschillen qua temperatuur. nog heel veel plezier met elkaar.
  3. Klaas Veldhuis:
    7 augustus 2023
    Heerlijk leesvoer weer. Zelf het lezen van jullie verhalen, is al een avontuur op zich. En wat het weer betreft, ook hierin een wereld van verschil.😥

En nog bedankt voor het onderdeel “Beijing belly”. Zat ik echt op te wachten.🤔

Veel plezier nog. Groeten uit DP.
  4. Jeannet:
    7 augustus 2023
    Ik geniet elke week van je leuke verhalen.De verschillen in leefwerelden is mooi om te lezen en voor jullie om te beleven. Geniet nog van jullie weken in China, de tijd gaat nu snel.Groeten van hier aan de Chinese familie.
  5. Henk en Marleen:
    7 augustus 2023
    Weer een mooi verslag Anky!! Fijn dat jullie zo genieten van deze tijd in China samen met Cesar Serena en kindjes. Jullie zullen over een paar weekjes wel weer moeten wennen aan het leven in Nederland, toch een heel andere wereld.
    Nog veel plezier daar, groetjes van ons!
  6. Gert en Mirjam:
    7 augustus 2023
    Dank je wel voor de mooie inkijk in jullie leven daar.
  7. Jan Stroeve:
    7 augustus 2023
    Weer prachtige verhalen en impressies
    Blijven genieten.
  8. Heleen en Gerard:
    7 augustus 2023
    Fijn dat jullie zo genieten van deze totaal andere wereld.
    Het zal weer wennen zijn straks in Nederland.
    Groetjes aan de rest daar en nog heel veel plezier
    Zàijiàn

Yǔyī gānlán pèi xiāngcháng

Gerard en Heleen 😉

Gerard en Heleen.
  9. Hillie:
    8 augustus 2023
    Wat weer een leuk verslag van jullie belevenissen in China. Geniet er nog even van.
    De foto's zijn ook prachtig.
  10. Joke:
    9 augustus 2023
    Wat weer een prachtig verhaal!
    Lekker genieten van jullie kinderen en kleinkinderen en de belevenissen die jullie meemaken!

Veel plezier en de groetjes van Johnny en Joke
  11. Eddi en Gea:
    9 augustus 2023
    Mooie verhalen. Geniet er maar van.
  12. Herman en annemieke:
    11 augustus 2023
    Wij genieten iedere keer van jullie geweldige verhalen. Jullie ervaren het echte China.
    Slurpen, boeren enz bij het eten. En dan nog eten.
    Henry, ik vind het knap van jou, dat je toch van alles een beetje probeert. Toch anders dan het eten in Dalerpeel.
    We hebben nog getracht het voetbalveld te vinden. Maar dat is een hele klus in zo'n grote stad. Geniet nog lekker van de komende weken.