Week 6 & 7 Dalian, Shanghai

29 juli 2023 - Shanghai, China

Hoi allemaal,

Woensdag 19 juli was het 35 graden, we zijn een poosje naar buiten geweest met Santiago voor een ijsje, de rest in ons airco-gekoeld appartement. Na zessen zakte de temperatuur naar 28 graden, toen hebben we onze beenspieren nog even laten werken. We verwonderen ons elke keer over de vele eetkraampjes, streetfood stalletjes tonen hun kookkunsten, ook sfeerverlichting in restaurants kennen ze niet, daarnaast zijn de tafelmanieren iets anders dan bij ons, slurpen, smakken, luidruchtig kauwen, boeren, praten met de mond vol, spugen op de grond, het hoort er allemaal bij in China, we kijken vaak maar niet, maar horen van alles en zwijgen! Even een kleine opsomming wat wij hier zoal eten: iedere dag rijst, (wat voor ons brood is, is rijst voor de Chinezen), noodles, dumplings, tofu, eieren, kip, varkens- en rundvlees, vis, veel groenten en fruit,  in Peking hebben we Pekingeend gegeten. Af en toe slaan we een halfje bruin in, want soms hebben we problemen met ons spijsverterings- en darmkanaal en dat kan lastig zijn met hurktoiletten! De babi pangang, saté, nasi goreng etc. die wij in Nederland kennen, eten ze niet in China.

Donderdag 20 juli hebben we een rondleiding gehad op Santiago’s school, er zitten hier 1400 kinderen op school in de leeftijd van 2-6 jaar, wij noemen het peuterspeelzaal en kleuterschool, hier noemen ze het al school, erg gedisciplineerd, voor de allerkleinsten rijen met bedjes waar ze ‘s middags tegelijk hun middagslaapje houden, een ruimte om te ontbijten en tussen de middag warm te eten, ook hier weer Engelse les, dansles, muziekles, gymnastiekruimte, alles weer volgens de regels, normen en waarden van hier. Interessant voor ons om een Chinese school te bezoeken en uitgebreide uitleg te krijgen over het schoolsysteem! Hierna namen we een kijkje bij de beschadigde auto, wordt een nieuw voor- en achterportier ingezet door de dealer!

Vrijdag 21 juli waren de temperaturen weer hoog, 35 graden, ‘s morgens naar “Klein Venetië”gewandeld en ‘s avonds een fikse wandeling langs zee gemaakt, getooid met flesjes water, je kunt hier geen water uit de kraan drinken, dus de afvalberg van plastic flesjes is hoog. Het afval wordt niet gescheiden, dat staat hier nog in de kinderschoenen. Je krijgt hier overal plastic tasjes mee. Voor ons appartement staan rijen containers, iedere dag zien we mannen op een soort van bakfiets, de één zoekt in de containers naar plastic, de ander naar karton, ze proppen het in vuilniszakken, stapelen het hoog op en rijden op hun bakfiets weg, je zou denken dat het bij die containers een rommeltje is, maar integendeel, elke dag wordt er rond de containers geveegd (met strobezems) en het ziet er keurig uit!

Zaterdag 22 juli hebben we een traditioneel Chinees ontbijt genuttigd, dit bestaat uit een gefrituurd broodje, die doop je in sojamelk, tofusoep en dumplings waar je de soep uit moet slurpen, bij Henry lukte het aardig goed, ik prikte met m’n eetstokjes de dumplings kapot, waardoor de soep eruit liep, veel mensen eten dit hier als ontbijt, vaak op hun werk of op school! (Broodje pindakaas is makkelijker om te eten haha) ‘s Avonds zijn we naar een groot bierfestival geweest waar bieren werden gepromoot, ook het geïmporteerde bier Kwaremont uit België (Cesar’s werk) werd hier gedronken. Er speelden verschillende muziekbands, toen ze doorkregen dat er een paar kaaskoppen tussen het publiek zaten, werden we welkom geheten en kwamen de artiesten na hun optredens naar ons toe en gaven ze ons ook nog een hand. We wisten niet wat ons overkwam. Toen we genoeg hadden van het bier, het eten en de harde muziek werd er een taxichauffeur gebeld, hij kwam op z’n vouwfiets naar waar wij de auto hadden staan, deed z’n fietsie achterin de kofferbak van Cesar’s auto en reed ons naar huis, zo kan men hier veilig een drankje doen en toch weer met de eigen auto thuiskomen!

Zondag 23 juli maakte Santiago ons om 06.30 uur al wakker, later op de dag verjaardagsfeestje van vrienden aan het strand, dichtbij het Xinghai Square, het grootste plein ter wereld (110 ha) Dit enorm grote plein werd aangelegd tere ere van de terugkeer van Hongkong bij China in 1997.

Maandag 24 juli weer wakker gemaakt door Santiago, al op tijd naar Cesar en Serena gegaan, hier hebben we dumplings gegeten, dat is hier een traditie voor je op reis gaat, we hadden 2 uur vertraging voor onze vlucht naar Shanghai i.v.m. onweer boven deze stad, omdat we tijd over hadden, hebben Serena en ik een oormassage laten doen, Santiago ging niet mee, bleef bij z’n andere opa en oma, na 2 uur vliegen kwam Shanghai in volle glorie en badend in het licht in zicht, deze boerties van buut’n dachten lopend naar de bagageband te kunnen, maar het vliegveld van Shanghai is zo immens groot dat er een metro is op het vliegveld, deze bracht ons naar onze bagage inclusief kinderwagen, hierna gingen we met de magneetzweeftrein (300 km p/uur) verder, deze trein zweeft boven een baan d.m.v. een magneetveld en er wordt in de stad veel gebruik van gemaakt, de hogesnelheidstrein van 2 weken geleden is speciaal voor het platteland en langere afstanden.

Na de trein overgestapt in een taxi, na een uur rijden door het verlichte Shanghai ons hotel bereikt. Tropische temperaturen. Rond middernacht ons bed ingedoken en gedroomd van de gemaakte snelheden van de afgelopen dag.

Dinsdag 25 juli tijdens het ontbijt kennisgemaakt met een landgenoot die Cesar al vroeg van het vliegveld had gehaald, deze zakenrelatie en Serena gaan hier de komende dagen een vloerenbeurs bezoeken. Henry, Cesar en ik zijn vandaag naar de Oriental Pearl TV Tower geweest, ook wel de Pareltoren van het Oosten genoemd. We zijn tot 351 meter hoog geweest en hadden een mooi uitzicht over de stad en de rivier Huangpu Jiang. Op deze hoogte heb je een glazen vloer waardoor je over de stad onder je kunt kijken. Wij hebben geen hoogtevrees, maar toch wel even wennen om zo hoog op een glazen vloer te staan. (Cesar vond het maar niks) Na deze dag op grote hoogte door te hebben gebracht belandden we weer in een taxi die ons via een knap stelsel van tunnels onder de stad Shanghai na een uur weer bij ons hotel afzette. Vele kilometers tunnels die het verkeer onder de stad leiden. Vandaag 35 graden!

De security was vandaag weer op z’n best, gefouilleerd, paspoorten gecontroleerd, tassen gescand, maar we hebben niks op ons geweten, in het begin vonden we het spannend, maar we beginnen aan alle controle’s te wennen. (Maar toch niet echt)

Woensdag 26 juli Serena de hele dag naar de beurs, Cesar kreeg het teleurstellende bericht van Ministerie van Buitenlandse Zaken dat er geen goedkeuring komt van de naam van Faassen, wij vinden dat er met 2 maten gemeten wordt, op haar geboorte-akte staat Aillinna Zhang, op Santiago’s geboorte-akte staat Shengdi Zhang, Santiago kreeg twee jaar geleden wel de naam van Faassen, in zijn paspoort staat Shengdi van Faassen, Santiago kan niet zeggen ze hier, nu zijn er 2 kinderen van dezelfde ouders met verschillende achternamen, Cesar en Serena gaan dit aanvechten, dit is belangenverstrengeling tussen 2 landen, veel contact met Den Haag, maar wij vrezen met grote vreze…….en begrijpen er niets meer van. Gewandeld met Elena in de kinderwagen met ventilator aan, erg heet, 35 graden! ‘s Avonds Henry’s verjaardag al een beetje gevierd met vrienden.

Donderdag 27 juli Henry’s 71e verjaardag in Shanghai, tropische temperaturen op deze feestelijk relaxte dag, met de kinderwagen op pad geweest door de grootste stad van China, 25 miljoen inwoners en met de grootste haven ter wereld. De zon was deze dag achter de wolken en af en toe een spat regen, we zijn uit eten geweest om deze heuglijke dag te vieren, toen ze in het restaurant door kregen dat er een verjaardag te vieren was, brachten ze een hele grote kom met noodles, het is hier traditie om op je verjaardag een zo lang mogelijke noodle naar binnen te slurpen, des te langer de noodle  is die je binnenslurpt, des te langer is je leven, geloven ze hier, wij geloven dit bijgeloof graag, hopelijk hebben we nog veel mooie jaren tegoed. In de taxi weer terug met een krijsende kleindochter die melk wilde drinken! Dank voor de vele felicitaties uit Nederland.

Vrijdag 28 juli na een goede nachtrust op 12-hoog eerst even op Elena gepast zodat Cesar en Serena konden ontbijten, Serena ging vanmorgen nog weer naar de beurs. Na het ontbijt hebben wij ons een poos achter de kinderwagen verpoosd, mooi om te zien dat er middenin zo’n grote stad mooie parken zijn waar je heel rustig kunt vertoeven. Je ziet hier veel elektrische auto’s en bussen en het krioelt hier van de elektrische scooters. (Het zijn net mieren) en toch gaat het verkeer heel gecontroleerd, het verbaast ons elke dag weer dat er weinig opstoppingen zijn, het verkeer rijdt gewoon en dat in zo’n miljoenenstad! Wij vonden het mooi om het verschil tussen Shanghai en Beijing te zien, in Shanghai zijn veel luxe winkels, hotels, wolkenkrabbers, grote bedrijven en banken, maar ook McDonald’s! In Beijing vind je meer historie, zoals veel tempels en paleizen en hier zit ook het politieke brein! Ook deze dag nog veel contact met Nederland over de naam van Elena, onbegrijpelijk voor ons allemaal dat er zo moeilijk en ingewikkeld over gedaan wordt. Cesar en Serena bijten zich erin vast en laten het er niet bij zitten! Dit houdt ons alle vier bezig. Laat in de middag vertrokken naar het vliegveld, vele uren vertraging (er werd gezegd door storm, maar we hebben geen storm vernomen) uiteindelijk zijn we pas om 22.00 uur het luchtruim ingegaan om tegen middernacht in Dalian weer vaste grond onder de voeten te krijgen. Enkele uren later zijn we ons nest ingerold.

Zaterdag 29 juli met het wakker worden omarmden we de regen en de lagere temperaturen van 25 graden, Santiago was erg blij ons weer na 5 dagen te zien en we hebben er een mooie speeldag met hem van gemaakt! Cesar heeft z’n auto weer opgehaald, die weer gerepareerd is, twee nieuwe deuren erin. Vandaag traditioneel noodles gegeten, dat doen ze hier bij terugkomst van een reis.Iedereen hartelijk bedankt voor de felicitaties voor Henry’s verjaardag, persoonlijke reactie lukt niet ivm geen bereik van zijn telefoon.

Groetjes van ons!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nely de Wit:
    29 juli 2023
    Wat weer een indrukken en belevenissen. Fascinerend om mee te maken. Dalian voelt al als thuiskomen… Gefeliciteerd Henry 🎉
  2. Henk en Marleen:
    29 juli 2023
    Zooo, dat is weer een heel verhaal. Prachtig!!
    Jullie zien zo alle kanten van China. Lijkt me wel lastig om aan al dat vreemde eten te wennen.
    Maar als ik het zo lees lukt jullie dat aardig.
    Erg jammer dat er nu weer gedoe is over de achternaam van Elena. Het blijft een gevecht met de regels van de Chinezen. Hopelijk lukt het toch!
    Heel veel plezier nog in her warme China, groetjes!!
  3. Hermine:
    29 juli 2023
    Wat mooi om jou verhalen te lezen, zo krijg ik er ook iets van mee.
    Ik bewonder jullie wel.
    Groetjes, Hermine.
  4. Frieda:
    29 juli 2023
    Weer prachtige verhalen. Wat zien jullie daar geweldig veel! Leuk om te lezen. Groeten maar weer. Eddy en Frieda
  5. Aly Elzing:
    29 juli 2023
    Weer een prachtig en interessant verhaal Ankie! Steeds weer leuk om te lezen.
    Wat een andere wereld!
  6. Riky Nevels:
    29 juli 2023
    Weer mooi verslag. Wat zullen de aardappelen en broodjes straks weer lekker smaken.
    Henry nog van harte gefeliciteerd!
  7. Gert en Mirjam:
    29 juli 2023
    Bedankt weer voor het indrukwekkende verslag, wat een belevenissen.
    Hopelijk krijgt Elena ook de naam van Faassen, wat een inspanning keer op keer.
  8. Jacob:
    Henry alsnog gefeliciteerd.
    Mensen met Misofonie hebben het dus niet gemakkelijk in China.
    Blijft nog steeds verbazend wat jullie allemaal beleven.
  9. Jan Stroeve:
    29 juli 2023
    Wat weer fantastische ervaringen.
    Volop genieten samen.
  10. Gerda Mager:
    30 juli 2023
    Weer prachtige belevenissen. Henry, wel een beetje laat, maar toch nog van harte gefeliciteerd. Veel plezier nog. Groetjes uut Schut.
  11. Skeepertjes:
    31 juli 2023
    Allemaal net even anders dan in Dalerpeel.
    😀😃
    Weer een top verslag geschreven Anky 👍
  12. Geesje Bosch:
    31 juli 2023
    Wat weer een mooi reisverslag Anky!!
    Jullie maken heel veel mee..
    Wat zitten de Chinezen toch gecompliceerd in elkaar , dat ze nu moeilijk foen over Elena haar achternaam, niet te begrijpen!
  13. Minie Tempels:
    2 augustus 2023
    Leuke reisverslagen!! Wat een belevenissen maken jullie mee… en wat fijn dat jullie zo kunnen meemaken en zien hoe ze daar leven en dat jullie daar mee van kunnen genieten!
    Het is ook zo ver weg en anders…
    Nog een hele fijne tijd daar gewenst!
  14. Shirley Emanuels:
    20 augustus 2023
    Weer mooie verhalen.. 👍🏼..tja.. dat de Chinezen de babi pang-ang in Nederland niet eten of kennen was mij bekend🤭 vanuit het Suriname wonen eeuwenlang daar de Chinezen en in Su krijg je alleen het echte Chinese menu voorgeschoteld.. en dus babi pang-ang en dergelijke kennen ze niet eens... Het grappige is dat Deny, altijd heeft geĺoofd datie Chinees at🤣.. heb altijd gedacht wie weet.
    misschien lustie niet eens de echte Chinese food🤷🏽‍♀️😁.. Nou nog lekker genieten.. t duurt niet lang meer.
    Veel plezier verder en groeten aan allen♥️💋