2e week

26 juni 2023 - Dalian, China

Maandagmorgen werden we wakker door het zingen van het Chinese volkslied en 38 verdiepingen lager konden we het hijsen van de vlag zien. Dit is de weekopening en wordt door schoolkinderen gedaan. ‘s Avonds naar een groot bbq- afscheidsavond geweest van een Canadese vriend van Cesar en Serena die weer terugging naar Vancouver. Midden in de nacht werden weer voor onze deur afgeleverd. Cesar is enkele dagen naar een beurs geweest in een ander gedeelte van China, hij gaf samen met z’n compagnon een interview op de Chinese t.v. Grappig voor ons om hem gedurende een kwartier “live” hier op t.v. te zien. Ook zijn we met Cesar naar Chinese les geweest, ook wij kregen les in de 4 tonen, als je die 4 kent, weet je al ietsiepietsie meer haha. Wij kunnen al dank je wel, lekker, slapen, hallo en Holland zeggen in het Chinees. De ouderen (van onze leeftijd) spreken geen woord Engels en we worden vaak aangekeken, weinig mensen uit het buitenland hier in Dalian. We kregen van de lerares een cadeautje mee: een doosje met 100 goede wensen/zegeningen voor ons leven. We zijn op een berg geweest (klimmend) waar op de rotswanden afbeeldingen van allerlei dieren te zien zijn, laatste stuk met een treintje, helemaal bovenop is een militaire basis, op deze berg zijn veel mooie villa’s, waar de Chinese leider kopstukken uit andere landen ontvangt. Pas geleden is hier de leider van Noord-Korea geweest. Dan is deze berg helemaal afgesloten, veiligheid alom! Weer geen graffiti, geen afval, geen rommel gezien, je laat het ook wel, door de vele camera’s. Dagelijkse boodschappen doen vinden wij ook een mooi avontuur, weinig vermeld in het Engels, 10x de bril rechtop de neus zetten, om te kijken wat het is. Omreken app op de telefoon en dan gaan met die banaan of iets anders haha. Ik (Anky) ben met Serena nog naar een nagelsalon geweest en ook hebben we een gezichtsbehandeling laten doen. Henry is een morgen mee gegaan naar 2 scholen waar Cesar voetbaltraining geeft. Zondag hebben we een rondleiding gehad bij Orange Lion Trading, het bedrijf die Cesar samen met z’n compagnon Wang Peng runt. Import en export van goederen, o.a. wijn en bieren, interessant voor ons om te zien hoe men zaken doet in China. De gesprekken aan de vergadertafel gingen grotendeels in het Engels, dus goed te volgen voor ons. Ook hier werd ons weer heerlijk eten voorgeschoteld, eten is hier erg belangrijk, en de eetstokjes zijn onze vrienden geworden.

zai jian (tot ziens) Henry en Anky

1. Heleen en Gerard:
    26 juni 2023
    Hoi daar in het verre China 🇨🇳
    Wat weer een heerlijk reisverhaal vol met prachtige ervaringen.
    Groetjes Gerard en Heleen
  2. Gert en Mirjam:
    26 juni 2023
    Wat een mooie belevenissen allemaal. En wat een prachtige foto's van de kleinkinderen.
    Lieve groetjes van ons.
  3. Nicoline:
    27 juni 2023
    Geweldig om jullie zo te zien genieten, Super om zo ook een beetje mee te genieten van jullie belevenissen en ervaringen!!!
  4. Skeepertjes:
    27 juni 2023
    Klinkt allemaal fantastisch. Lukte het een keer niet zo goed met de stokjes Anky? Of was je op zoek nog naar het laatste hapje 😀😃
    Wederom prachtige foto,s

Doei doei
  5. Henk en Marleen:
    28 juni 2023
    Dat was weer een indrukwekkende week voor jullie. Leuke foto's!!
    Heel veel plezier samen!
  6. Anky:
    28 juni 2023
    Janny, te diep in het bordje gekeken ipv in het glaasje, de noedels slurpen ze hier naar binnen, allerlei geluiden aan tafel, even wennen, dan buig ik m’n hoofd maar
  7. Hillie:
    28 juni 2023
    Hele leuke fotos en wat fijn om mee te genieten van jullie reis.
  8. Klaas Veldhuis:
    29 juni 2023
    Geweldig om jullie belevenissen te volgen. En dat een paar duizend kilometer geen belemmering is om iedereen op de hoogte te houden. Geniet er van!
  9. Riky Nevels:
    29 juni 2023
    Leuke foto,s. Een hele belevenis.
  10. Jan Stroeve:
    1 juli 2023
    weer een prachtig reisverhaal en wat een ervaringen doen jullie op,top.
    Blijven genieten/
    groet,
    Jan Stroeve
  11. Herman en annemieke:
    3 juli 2023
    Vanuit Frankrijk kunnen wij jullie reisverhalen nu wel volgen ging wat moeilijk. Wat indrukwekkende verhalen over jullie mooie reis.