Onze 3e week in China

2 juli 2023 - Dalian, China

Hoi allemaal,

Alweer wakker geworden door de klanken van “De Mars van Vrijwilligers”, het volkslied en weer gekeken naar de indrukwekkende ceremonie van het hijsen van de vlag. Wat een discipline van honderden schoolkinderen (strak in uniformpjes). Het volkslied en de vlag staan hoog in het vaandel. Ook rijden hier vol-automatische bussen, dus zonder chauffeur.
We hebben al meerdere keren meegemaakt dat mensen (meestal Russen) op straat ons vragen: Hello, you’re from Russia? Als wij antwoorden dat we uit Nederland komen, kijken ze ons met grote ogen aan en zeggen: ongelooflijk, erg moeilijk om China binnen te komen voor jullie, dan knikken we maar wat en denken je moest eens weten. De meeste mensen die China bezoeken  zijn Russen, Japanners en Koreanen, dus geen kaaskoppen zoals wij. Europeanen kom je in Dalian niet tegen.
30 juni hebben we het trouwfeest van Cesar en Serena mee mogen maken, erg fijn dat we er bij konden zijn, we gingen al op tijd naar het hotel waar veel vrienden aankwamen. eerst een informeel borreluurtje, daarna werd er een video vertoond hoe ze elkaar ontmoet hebben in Kroatië en het verdere verloop. Hierna legden ze de geloften aan elkaar af, Serena in het Chinees,  Cesar in het Engels, de vertaling kwam op een scherm, Santi gaf hun de ringen, Elena sliep haar schoonheidsslaapje in de kinderwagen. De ceremoniemeester was Wang Peng, dat ging in het Chinees, maar no problem, de vertaling kwam gelijk weer in het Engels, dus we kregen alles mee.
Na de champagnetoren was er een buffet en ‘s avonds konden de beentjes van de vloer door o.a. Zuid-Amerikaanse muziek. Wij hebben Santi meegenomen naar onze hotelkamer (31 hoog) waar hij heerlijk tussen ons in heeft geslapen. Om 8 uur de volgende morgen pakte hij ons bij de neus en zei: opa, oma, Santi wakker, toen lekker met hem ontbeten en om 11 uur terug in ons appartement. ‘s Avonds nog naar een bbq geweest aan het strand dichtbij het grootste plein van Azië, genoten van een lichtshow met de voeten in de Gele Zee.
Vandaag zijn we met de hogesnelheidstrein (300 km per uur) aangekomen in de hoofdstad Beijing oftewel Peking, ook wel De Verboden Stad genoemd. De reis duurde 4 uur, genoten van de bergen en de vele rijstvelden. Op het treinstation van Dalian werden onze paspoorten gecheckt, voordat we de trein instapten de 2e check van onze paspoorten, we werden ook gefouilleerd.
Ongelooflijk, maar waar, in de trein weer dubbelcheck van onze papieren. De beambten nemen hun werk erg serieus. Bij aankomst in Beijing besloegen onze brillenglazen, het was op dat moment 40 graden, we deden een verkoelingsapparaat om onze nek, die blaast dan koude lucht,
‘s avonds laden we deze weer electronisch op. (Made in China)
Bij het verlaten van het immens grote treinstation moesten we voor de 4e keer onze paspoorten tevoorschijn halen. Zo houden ze hier alles onder controle en niemand ontsnapt aan het wakend oog van de security en weten ze alles. Na een taxirit kwamen we aan bij ons hotel. Je kunt hier eten op je kamer laten brengen door een robot (Made in China) de robot komt met de lift en levert de bestelde loempia af op je kamer. Vanmorgen was het even zoeken (naar wat wij vinden gewone toiletten) veel hurktoiletten zie je hier, dus als het nodig is, dan doen we wat we moeten doen, we passen ons gemakkelijk aan.
Nu Dagblad van het Noorden lezen in een airco-gekoelde kamer hahaha.
Foto’s volgen z.s.m.

Warme zomergroet uit China

1. Nicoline:
    2 juli 2023
    Wat weer een prachtig reisverslag. Geweldig om het te lezen. Wat een belevenis. Geniet van alle (nieuwe) indrukken!!!
  2. Frieda:
    2 juli 2023
    Tjonge wat een indrukken doen jullie op zeg, bijna niet te bevatten. Fijn dat jullie zo genieten ! Groetjes van Eddy en mij .
  3. Henk en Marleen:
    2 juli 2023
    Heel fijn dat jullie het huwelijksfeest van Cesar en Serena mee mochten beleven. En dan nog al die andere dingen. Jullie maken echt veel mee in korte tijd. Geniet ervan!!
    Groetjes van ons!!
  4. Klaas Veldhuis:
    2 juli 2023
    Je beschrijft het prachtig Anky. Alles wat jullie beleven lijkt zo onwerkelijk en ver weg. Alsof jullie aan de andere kant van de wereld leven. 🤔

Hoe dan ook, erg fascinerend om te lezen.

Had overigens nog iets besteld bij AliExpress, made in China. Wil je dat effe meenemen?

Geniet nog een tijdje samen. Groetjes uit DP.
  5. Gerda Mager:
    3 juli 2023
    Hoi hoi, allereerst gefeliciteerd met het huwelijk van Cesar en Serena. Wat een geweldige avonturen beleven jullie. Heel leuk om te lezen. Groetjes uut Schut.
  6. Anky:
    3 juli 2023
    Haha Klaas, ik stuur Li Wang, onze robot, wel even langs, misschien heb je een lichtgevende of verwarmde of sprekende toiletbril besteld? (All Made in China) Deze zijn we hier nl. ook al tegengekomen, de wijzen kwamen en komen ook uit het Oosten😂
  7. Nely de Wit:
    3 juli 2023
    Prachtige foto’s en video’s. Heel mooi om jullie ervaringen op afstand mee te kunnen maken! Heel onwerkelijk soms…. Een sprookje. ❤️
    Gefeliciteerd en veel liefs voor jullie allemaal.
  8. Gert en Mirjam:
    3 juli 2023
    Wat een belevenissen weer, het is fascinerend om te lezen.
    Gefeliciteer met het huwelijk van Cesar en Serena.
    Liefs uit Hardenberg
  9. Shirley Emanuels:
    4 juli 2023
    Hallo Anky&Henry, wat weer een leuk reisverhaal. T lijkt wel een vakantie in de toekomst, een SF🤭 met een hoge snelheidstrein 350km p.uur, robotten... nou laat je maar lekker verwennen hoor. Wat een bijzondere ervaring. Ook het trouwfeestje met direct een vertaling.. gewoon te gek!! Felies 🌻🌻voor Cesar en Serena. Wens jullie nog fijne SF😉 tijden toe💋
  10. Jan Stroeve:
    5 juli 2023
    Wat weer een bijzondere indrukken opgedaan.
    Gefeliciteerd met het huwelijk van Cesar en Cerena.
    Lekker verder genieten samen.
  11. De terVeentjes:
    5 juli 2023
    Super!! Wat een mooie verhalen en foto's, mooi dat wij jullie avonturen mogen meebeleven. Geniet van alles en alle nieuwe en bijzondere snufjes!
  12. Aly Elzing:
    5 juli 2023
    Vanaf nu mag ik ook gezellig meelezen.
    Zie nu al uit naar jullie volgende verhaal!
    En alsnog gefeliciteerd met het huwelijk van Cesar en Cerena.
  13. Geesje Bosch:
    5 juli 2023
    Hoi Anky en Henri, wat weer een mooie verhalen over al jullie belevenissen en ervaringen .
    Gefeliciteerd met het huwelijk van Cesar en Selena en heel mooi dat jullie erbij konden zijn.🙂
    Veel plezier en lekker genieten van alles.
  14. Joke:
    6 juli 2023
    Hoi Anky en Henry,

Wat een mooie reisverhalen nu al.
    Mooi om te lezen en jullie zo te volgen.

Heerlijk aan het genieten !

Gefeliciteerd met het huwelijk van Cesar en Selena!
  15. Egbert en Ria Koersen:
    6 juli 2023
    Ook gefeliciteerd met het huwelijk van Cesar en Serena, wat zullen jullie straks veel te vertellen hebben , wij zien er elke week al naar uit ,groetjes aan allemaal
  16. Marianne Grendelman:
    7 juli 2023
    Gefeliciteerd Henry en Anky met het huwelijk van Serena en Cesar. 🍾🥂 Wat geweldig dat jullie dit zo kunnen meemaken.
    Anky je schrijft erg mooi, prachtig om de verhalen te lezen.
    Nog een hele mooie tijd in China gewenst💝.
    Groetjes Herman en Marianne
  17. Minie Tempels:
    8 juli 2023
    Wat een belevenis Anky en Henry! Heel leuk om het te lezen en de mooie foto’s te zien!
    Zo mooi om te zien om dat jullie daar genieten.
    Nog een hele fijne tijd gewenst!
  18. Riky Nevels:
    8 juli 2023
    Wat weer een belevenissen. Geniet ervan!
    Gefeliciteerd met huwelijk van Cesar en Serena.
  19. Wollie van der Scheer:
    10 juli 2023
    Goedemorgen Henry en Anky, wat leuk om jullie reisverhalen te lezen. Maar vooral over jullie gezin! Fijn dat jullie bij het trouwfeest konden wezen. Alsnog gefeliciteerd! Heb nog een goede tijd met elkaar! Groet, Wollie